Pertanyaan tentang hukum hakam...

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Fri Apr 01, 2011 1:00 pm

mike wrote:tengkiu arep bum post aku.
harap ustaz sbagai mod pon boleh galakkan ahli2 yg post artikel berbentuk keislaman dpt berikan sumbernya.
kang ter-post injil tafsir melayu susah jugak Shocked
sbab kalo nak bercakap tentang agama, rata2 menyeru ke arah kebaikan..
x pernah saya tau lagi agama yg suruh buat jahat.

Ok.. no problem mike..
ustaz bz kot.. kena tggu giliranlah..
nak jwb pun kena ada sumber2 yang
boleh dipercayai..
mike kena sabarlah ya..
mcm mn mike bule sabar ride muto pelan2..
mcm tu jugaklah mike kena sabar
ustaz jwb pelan2..
ya mike..
peace..

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Fri Apr 01, 2011 2:56 pm

~»areff peace~» wrote:Ustaz.. saya perlu bantuan dan jawapan yg sesuai
untuk persoalan rakan saya niy..
terima kasih..


mike wrote:Soalan:
Camna nak tahu sesuatu tu bukan bidaah?
Cara nak kenalpasti hadith sahih?

saya tak nak ikut buta tuli je.
orang laju saya laju..
orang lefer saya tergolek doggg~~ Embarassed
bidaah hanya terletak dlm perkara ibadat shj...didlm sesetengah mazhab bidaah hasanah di benarkan..sprt qunut dlm solat subuh.solat tarawih 20rakaat ,mmbaca yassin dimalam jumaat dll.bidah bermksd sesuatu perkara yg tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah..nak kupas bab bidaah pnjg n bnyk2 cbg2nya dan agak sensitif...demi nak jaga kesensitifan tersbt adalah lbh baik mike jmp saya @ ust ganu...(jwapan dari ustaz er6)allahuaalam
Cool Cool
Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  mike on Fri Apr 01, 2011 4:28 pm

thx arep Very Happy Wink Cool
biar lambat asal x tlajak.
arep pon dh awal & x tlajak skang Cool
korg dh xleh tembak dia dahhhhh cheers

mike
Sniper
Sniper

Posts : 199
Join date : 16/03/2011

http://www.facebook.com/utsmk

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Fri Apr 01, 2011 11:12 pm

mike wrote:thx arep Very Happy Wink Cool
biar lambat asal x tlajak.
arep pon dh awal & x tlajak skang Cool
korg dh xleh tembak dia dahhhhh cheers

Hahaha.. Mike mike.. Trima kasih. Cover aku..
Ker ko nak jek aku.. Hihi..
Peace..

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  er6nwan on Sat Apr 02, 2011 1:08 am

soalan saya....arak adalah haram. sama seperti haramnye kerbau pendek dan anjing. anjing apa bila di sentuh dalam keadaan basah perlu di samak. kerbau pendek pula bagaimana? adakah sekiranya di sentuh dalam keadaan kering x perlu samak? dan bagaimana pula dgn arak? sekiranya terkena pada pakaian, perlukah di samak...harap rakan2 dapat membantu....


Last edited by er6nwan on Sat Apr 02, 2011 9:56 pm; edited 1 time in total

_________________
i\'am a busy person....please don\'t delete me if i\'m not fit enough to follow your activity bounce

er6nwan
Sniper
Sniper

Posts : 58
Join date : 24/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  mike on Sat Apr 02, 2011 9:42 pm

er6nwan wrote:soalan saya....arak adalah haram. sama seperti haramnye lembu dan anjing. anjing apa bila di sentuh dalam keadaan basah perlu di samak. lembu pula bagaimana? adakah sekiranya di sentuh dalam keadaan kering x perlu samak? dan bagaimana pula dgn arak? sekiranya terkena pada pakaian, perlukah di samak...harap rakan2 dapat membantu....

lembu haram? (aku rase auto adjust forum kot kena censor perkataan 'kerbau pendek')
arak xyah basoh guna air tanah sbab tu bukan najis mughallazah.
itu kategori najis mutawassitah. so buang arak tu dulu kalo ada. then basuh dgn air mutlak hingga hilang bau warna & rasa.
kalo kering basuh tros dgn air.
(p.s.: rasa tu bukan dgn lidah ye, dgn jari..xde licin2 atau lain2 sifatnya)

harap betulkan andai kurang tepat Wink

mike
Sniper
Sniper

Posts : 199
Join date : 16/03/2011

http://www.facebook.com/utsmk

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  er6nwan on Sat Apr 02, 2011 9:55 pm

mike wrote:
er6nwan wrote:soalan saya....arak adalah haram. sama seperti haramnye kerbau pendek dan anjing. anjing apa bila di sentuh dalam keadaan basah perlu di samak. kerbau pendek pula bagaimana? adakah sekiranya di sentuh dalam keadaan kering x perlu samak? dan bagaimana pula dgn arak? sekiranya terkena pada pakaian, perlukah di samak...harap rakan2 dapat membantu....

lembu haram? (aku rase auto adjust forum kot kena censor perkataan 'kerbau pendek')
arak xyah basoh guna air tanah sbab tu bukan najis mughallazah.
itu kategori najis mutawassitah. so buang arak tu dulu kalo ada. then basuh dgn air mutlak hingga hilang bau warna & rasa.
kalo kering basuh tros dgn air.
(p.s.: rasa tu bukan dgn lidah ye, dgn jari..xde licin2 atau lain2 sifatnya)

harap betulkan andai kurang tepat Wink

yela...auto adjust kene la ckp kerbau pendek...tqvm.....

_________________
i\'am a busy person....please don\'t delete me if i\'m not fit enough to follow your activity bounce

er6nwan
Sniper
Sniper

Posts : 58
Join date : 24/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Thu Apr 07, 2011 9:18 pm

er6nwan wrote:
mike wrote:
er6nwan wrote:soalan saya....arak adalah haram. sama seperti haramnye kerbau pendek dan anjing. anjing apa bila di sentuh dalam keadaan basah perlu di samak. kerbau pendek pula bagaimana? adakah sekiranya di sentuh dalam keadaan kering x perlu samak? dan bagaimana pula dgn arak? sekiranya terkena pada pakaian, perlukah di samak...harap rakan2 dapat membantu....

lembu haram? (aku rase auto adjust forum kot kena censor perkataan 'kerbau pendek')
arak xyah basoh guna air tanah sbab tu bukan najis mughallazah.
itu kategori najis mutawassitah. so buang arak tu dulu kalo ada. then basuh dgn air mutlak hingga hilang bau warna & rasa.
kalo kering basuh tros dgn air.
(p.s.: rasa tu bukan dgn lidah ye, dgn jari..xde licin2 atau lain2 sifatnya)

harap betulkan andai kurang tepat Wink

yela...auto adjust kene la ckp kerbau pendek...tqvm.....
jgn salah faham tntg hukum pegang babi dan anjing ..hukumnya haram dimakan babi bukan haram di pegang(tp dgn tujuan tertentu sprt doktor vet)cuma klu blh jgn dipegang tanpa sebab kerana takut menimbulkan fitnah..cuma dlam mazhab syafei klu terpijak hatta tapak kaki anjing sekali pun wajib samak apatah lg apabila meyentuhnya dlm keadaan basah..yg haram adalah memakan nya ....walluaalam...

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  poknik510 on Fri Apr 08, 2011 7:13 am

parok...parok...leloh..leloh...sib baek ambo x jadi ustaz...jenuh nak kena jawab...apapun tima ksh pada sumer kawan2 kerana sudi bertanya pasal soal jawab agama....tima kasih juga pada ustazer6 dan ustaz ganu...kerana menjawab soalan2 yang diajukan...semoga kite semua dirahmati allah selalu...teruskanlah bertanya dengan kemusykilan anda itu...insyaallah..kite akan sama2 mendapat menafaatnya...

_________________
Berilmu tanpa beramal adalah sia-sia, Beramal tanpa ilmu adalah gil!

poknik510
Sniper
Sniper

Posts : 216
Join date : 12/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Fri Apr 08, 2011 8:46 am

sama2 poknik..dah tugas dan amanah maka kena jawap..dan yg bertanya hrp sabar sbb kadang2 saya terlalu sibuk 2 3 menjak nii...kdg2 ada hukum yg saya nak jawap tp kena rujuk lg pd yg lbh ariff sbb takut salah bg hukum saya yg akan dipersoalkan oleh RABUL JALIL nnti...SABDA NABI SAW...iza sakat alimu wal jahil bil jahil famata yatabyanal hakk...(pabila org alim membisu terhadap kebenaran dan org yg jahil dgn kejahilannya maka bila kah kebenaran itu akan tertegak)..waalluaalam Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  poknik510 on Mon Apr 11, 2011 8:16 am

ustaz er6 wrote:sama2 poknik..dah tugas dan amanah maka kena jawap..dan yg bertanya hrp sabar sbb kadang2 saya terlalu sibuk 2 3 menjak nii...kdg2 ada hukum yg saya nak jawap tp kena rujuk lg pd yg lbh ariff sbb takut salah bg hukum saya yg akan dipersoalkan oleh RABUL JALIL nnti...SABDA NABI SAW...iza sakat alimu wal jahil bil jahil famata yatabyanal hakk...(pabila org alim membisu terhadap kebenaran dan org yg jahil dgn kejahilannya maka bila kah kebenaran itu akan tertegak)..waalluaalam Cool Cool

AKU CUKUP2 TERTARIK DENGAN KATA2 USTAZ NIH.....tahniah..

_________________
Berilmu tanpa beramal adalah sia-sia, Beramal tanpa ilmu adalah gil!

poknik510
Sniper
Sniper

Posts : 216
Join date : 12/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  robaz on Fri Apr 15, 2011 1:15 pm

sefaham saya la... anjing dgn khinzr ni betul utzer6 cakap haram dimakan... kalau sentuh tak haram.. cuma kena samak sebab dia najis...najis tak dosa.. haram maknanya berdosa...

pasal arak pulak... setahu saya... ada dua...
1. arak... tak boleh minum sbb keburukan die lebih dari kebaikan dia...
2. alkohol (sintetik) yg biasa org guna utk minyak wangi.. yg ni harus..

namun biasanya alkohol ni terkandung dalam mana-mana makanan yg diperam misalnya kicap, tapai.. namun lazimnya ia tidak memabukkan, jadi boleh dimakan.. biasanya kandungan alkoholnya tak melebihi 5%, bagi air tapai pulak yg kat sarawak tu... yg tu lazimnya memabuk.. so haram minum... soal adakah arak (khamar) najis, pohon penjelasan.. ada yg kata najis, ada yg kata tidak...

mohon pembetulan dari yg lebih arif kalau ada salah..

robaz
Private
Private

Posts : 37
Join date : 06/04/2011
Location : BB Bangi

http://robaz1177.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Sun Apr 17, 2011 3:44 pm

robaz wrote:sefaham saya la... anjing dgn khinzr ni betul utzer6 cakap haram dimakan... kalau sentuh tak haram.. cuma kena samak sebab dia najis...najis tak dosa.. haram maknanya berdosa...

pasal arak pulak... setahu saya... ada dua...
1. arak... tak boleh minum sbb keburukan die lebih dari kebaikan dia...
2. alkohol (sintetik) yg biasa org guna utk minyak wangi.. yg ni harus..

namun biasanya alkohol ni terkandung dalam mana-mana makanan yg diperam misalnya kicap, tapai.. namun lazimnya ia tidak memabukkan, jadi boleh dimakan.. biasanya kandungan alkoholnya tak melebihi 5%, bagi air tapai pulak yg kat sarawak tu... yg tu lazimnya memabuk.. so haram minum... soal adakah arak (khamar) najis, pohon penjelasan.. ada yg kata najis, ada yg kata tidak...

mohon pembetulan dari yg lebih arif kalau ada salah..
sentuh babi tanpa sebab dan jika menimbulkan fitnah adalah berdosa kecuali bg yg menyentuh dgn tujuan tertentu seperti doktor vet,pekerja yg ada hubung kait dgn binatang tersebut dgn tujuan kajian,rawatan,penjagaan(seperti pekerja zoo)dll..arak menyentuhnya tidak perlu disamak...haram meminumnya wpun 1%...najisnya arak atas nama hukminya...hukumnya..menyentuh dgn tanpa tujuan elok dielakkan...najis di sini bermaksud "dilaknat"bg peminumnya..waalhualam Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  Sponsored content Today at 1:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum