Pertanyaan tentang hukum hakam...

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  rashidi on Tue Mar 15, 2011 6:13 pm

Biar Rashidi yang mulakan:
tahun lepas saya ponteng puasa 5 hari disebabkan drip dimasukkan kebadan saya... Selama 1 minggu berada di ward 5 hari ponteng.. Soalannya: saya dah bayar 5 hari (qada) perlukah saya membayar "fidyah"..?

rashidi
Commanding Officer
Commanding Officer

Posts : 207
Join date : 13/03/2011
Age : 52
Location : Ampang/KLCC/Ampang

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Tue Mar 15, 2011 7:20 pm

tidak perlu byr fidyah sbb blm melepasi thn ke dua...allahualam Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Zakat Fitrah

Post  zairie537 on Wed Mar 16, 2011 8:24 am

nak tanya pendapat ustaz ni...

kes terjadi lebih kurang 5 tahun lepas. seorang sahabat terlupa mmbayar zakat fitrah utk tahun sebelumnya.
apabila kitaorg rujuk pada seorang ustaz, dia tidak menyatakan hukum. cuma, diberitahu -
"kelalaian itu tidak akan sama walaupun dibayar 100 kali pun nilai yg terlupa itu. oleh itu, bayarkanlah sekali ganda utk tahun ini, dan bertaubat. mohon doa byk2, mudah2 an Allah mengampuni dan menerima taubat dan zakat anda itu".

agak, kurang jelas juga. mohon ustaz er berkongsi pandangan.

zairie537
Corporal
Corporal

Posts : 205
Join date : 14/03/2011
Age : 36
Location : Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Wed Mar 16, 2011 8:55 am

zairie537 wrote:nak tanya pendapat ustaz ni...

kes terjadi lebih kurang 5 tahun lepas. seorang sahabat terlupa mmbayar zakat fitrah utk tahun sebelumnya.
apabila kitaorg rujuk pada seorang ustaz, dia tidak menyatakan hukum. cuma, diberitahu -
"kelalaian itu tidak akan sama walaupun dibayar 100 kali pun nilai yg terlupa itu. oleh itu, bayarkanlah sekali ganda utk tahun ini, dan bertaubat. mohon doa byk2, mudah2 an Allah mengampuni dan menerima taubat dan zakat anda itu".

agak, kurang jelas juga. mohon ustaz er berkongsi pandangan.
berdosa kwn tersebut..benar kata ustaz tu sbb tidak boleh kata lupa sbb zakat firah hanya pd bln ramadhan dan tempohnya sebulan sehingga sblm solat aidilfitri...sbnrnya kelalaian kawan tersebut dan kenapa melengah-lengahkan urusan akhirat dr duniawi..zakat firah fadhilatnya x sama dgn zakat yg lain dan x ada didlm bln yg lain melainkan ramadahan so beribu ringgit pun didermakan TIDAK sama dgn pahala zakat fitrah..jd bertaubatlah dan berrazam tidak akan mengulanginya lg..wallahualam...

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  zairie537 on Wed Mar 16, 2011 11:16 am

terima kasih ustaz. akan dikongsi2 kan info ni

zairie537
Corporal
Corporal

Posts : 205
Join date : 14/03/2011
Age : 36
Location : Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  awanbadai on Fri Mar 18, 2011 7:45 am

assalamualaikum ustaz....

adapun pertanyaan ini diajukan berkenaan pemakaian sutera dikalangan lelaki..

secara amnya pemakaian sutera adalah dilarang bagi lelaki tp sejak akhir2 ini byk pakaian seperti batik, talileher dan sebagainya dijual dan dipakai oleh lelaki...

adakah komposisi sutera dalam satu2 pakaian diambil kire??? contohnye 50% sutera 50% cotton....
jika dipakai ketika sembahyang adakah boleh???

terima kasih...

hehehe mcm rancangan tanyalah ustaz di tv9 setiap jam 7pagi lak...
Very Happy

awanbadai
Private First Class
Private First Class

Posts : 91
Join date : 17/03/2011
Age : 32
Location : Banting/Putrajaya/Kl

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  rashidi on Fri Mar 18, 2011 8:47 am

awanbadai wrote:hehehe mcm rancangan tanyalah ustaz di tv9 setiap jam 7pagi lak...
Very Happy

study Question

_________________
Akan ku jelajahi keseluruhan Negara Gajah Putih, berkumpulan atau bersaorangan...
PJR 3161 One and Only ER6 with Vance & Hines Exhaust in malaya.

rashidi
Commanding Officer
Commanding Officer

Posts : 207
Join date : 13/03/2011
Age : 52
Location : Ampang/KLCC/Ampang

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  awanbadai on Fri Mar 18, 2011 8:59 am

rashidi wrote:
awanbadai wrote:hehehe mcm rancangan tanyalah ustaz di tv9 setiap jam 7pagi lak...
Very Happy

study Question

hehehe bagus thread nie en rashidi...
bole dpt pandangan ustaz2 yg mmg arif...
best mcm kt tv9 Very Happy

awanbadai
Private First Class
Private First Class

Posts : 91
Join date : 17/03/2011
Age : 32
Location : Banting/Putrajaya/Kl

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Fri Mar 18, 2011 8:35 pm

awanbadai wrote:assalamualaikum ustaz....

adapun pertanyaan ini diajukan berkenaan pemakaian sutera dikalangan lelaki..

secara amnya pemakaian sutera adalah dilarang bagi lelaki tp sejak akhir2 ini byk pakaian seperti batik, talileher dan sebagainya dijual dan dipakai oleh lelaki...

adakah komposisi sutera dalam satu2 pakaian diambil kire??? contohnye 50% sutera 50% cotton....
jika dipakai ketika sembahyang adakah boleh???

terima kasih...

hehehe mcm rancangan tanyalah ustaz di tv9 setiap jam 7pagi lak...
Very Happy
boleh di pakai ketika solat dan solatnya sah tetapi sipemakai berdosa memakai sutera yg diharamkan oleh hukum kecuali ketika darurat..50% sutera 50% cotton tetap haram...kecuali dgn kadar yg sedikit diharuskan...waallahualam Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  mangj on Sun Mar 20, 2011 9:14 pm

Ya Al-Ustadz,
Macammana pulak dengan pemakaian cincin suasa oleh lelaki...??
Yg saya tahu suasa ada campuran emas... Pohon jelaskan..
Terima kasih..

mangj
Specialist
Specialist

Posts : 117
Join date : 15/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Sun Mar 20, 2011 9:21 pm

mangj wrote:Ya Al-Ustadz,
Macammana pulak dengan pemakaian cincin suasa oleh lelaki...??
Yg saya tahu suasa ada campuran emas... Pohon jelaskan..
Terima kasih..
haram hukumnya kerana bercampur 2 unsur emas dan perak(fatwa JAKIM)...waallahualam Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  mangj on Mon Mar 21, 2011 12:59 pm

ustaz er6 wrote:
mangj wrote:Ya Al-Ustadz,
Macammana pulak dengan pemakaian cincin suasa oleh lelaki...??
Yg saya tahu suasa ada campuran emas... Pohon jelaskan..
Terima kasih..
haram hukumnya kerana bercampur 2 unsur emas dan perak(fatwa JAKIM)...waallahualam Cool Cool

Tk ustaz.. Sya pon berpendapat gitu.. cumanya..lebih baik mendapatkan panduan dari mereka yg lebih arif... (bukan areff yer
cyclops ) Soal hukum-hakam ni tak boleh main agak2 atau ikut logik aje.. Kannn... Smile

mangj
Specialist
Specialist

Posts : 117
Join date : 15/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Mon Mar 21, 2011 1:28 pm

mangj wrote:
ustaz er6 wrote:
mangj wrote:Ya Al-Ustadz,
Macammana pulak dengan pemakaian cincin suasa oleh lelaki...??
Yg saya tahu suasa ada campuran emas... Pohon jelaskan..
Terima kasih..
haram hukumnya kerana bercampur 2 unsur emas dan perak(fatwa JAKIM)...waallahualam Cool Cool

Tk ustaz.. Sya pon berpendapat gitu.. cumanya..lebih baik mendapatkan panduan dari mereka yg lebih arif... (bukan areff yer
cyclops ) Soal hukum-hakam ni tak boleh main agak2 atau ikut logik aje.. Kannn... Smile
setuju Idea Idea

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  eizu_er6f on Mon Mar 21, 2011 2:39 pm

Assalamualaikum ustaz er6

ada sedikit kemusykilan perlu ditanyakan kpd ustaz ni..

Apakah hukum kalo kita membatalkan puasa sunat kita tanpa uzur syar'ie?

Ada tertib2 yg perlu diikut utk berbuka?

jazakAllah

eizu_er6f
Private
Private

Posts : 31
Join date : 21/03/2011
Location : Hulu Langat - Mid Valley

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Mon Mar 21, 2011 5:47 pm

eizu_er6f wrote:Assalamualaikum ustaz er6

ada sedikit kemusykilan perlu ditanyakan kpd ustaz ni..

Apakah hukum kalo kita membatalkan puasa sunat kita tanpa uzur syar'ie?

Ada tertib2 yg perlu diikut utk berbuka?

jazakAllah
tiada dosa kiranya perlu dibuka..tp sekiranya sel;alu diamalkan dibimbangi sprt mempersendakan puasa sunat itu sendiri..istiqomah dlm setiap perkara...waallahua'alam Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Fri Mar 25, 2011 8:10 am

Ustad..
Apakah hukum meninggalkan SOLAT JUMAAT sebab kita terlalu sibuk menjalankan tugas dunia?
Iya.. terkadang tu bukan nak sengaja sangat nak tgglkan solat JUmaat,tp sebok sangat mcm nak beli dunio..
Mana tu ek.. sila bantu saya dan rakan2 yg pernah terlibat..
wasslam..

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ustaz er6 on Fri Mar 25, 2011 9:22 am

~»areff peace~» wrote:Ustad..
Apakah hukum meninggalkan SOLAT JUMAAT sebab kita terlalu sibuk menjalankan tugas dunia?
Iya.. terkadang tu bukan nak sengaja sangat nak tgglkan solat JUmaat,tp sebok sangat mcm nak beli dunio..
Mana tu ek.. sila bantu saya dan rakan2 yg pernah terlibat..
wasslam..
solat jumaat ada wajib keatas mukallaf(org yg diberati syarak)maka berdosa meninggalkan nya tanpa uzur syarei..sprt sakit,musafir,darurat atau tertidur @terlupa(bkn disegajakan)dan jika atas alasan sibuk apatah lg mngejar dunia adalah berdosa meninggalkannya...bahkan hadis ada menyatakan meninggalkan solat jumaat 3kali berturut2 maka FASIK lah ia..waallahualam Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Fri Mar 25, 2011 9:41 am

ustaz er6 wrote:
~»areff peace~» wrote:Ustad..
Apakah hukum meninggalkan SOLAT JUMAAT sebab kita terlalu sibuk menjalankan tugas dunia?
Iya.. terkadang tu bukan nak sengaja sangat nak tgglkan solat JUmaat,tp sebok sangat mcm nak beli dunio..
Mana tu ek.. sila bantu saya dan rakan2 yg pernah terlibat..
wasslam..
solat jumaat ada wajib keatas mukallaf(org yg diberati syarak)maka berdosa meninggalkan nya tanpa uzur syarei..sprt sakit,musafir,darurat atau tertidur @terlupa(bkn disegajakan)dan jika atas alasan sibuk apatah lg mngejar dunia adalah berdosa meninggalkannya...bahkan hadis ada menyatakan meninggalkan solat jumaat 3kali berturut2 maka FASIK lah ia..waallahualam Cool Cool

Huhu.. berat tu..
wallahualam..

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  karakking on Tue Mar 29, 2011 7:59 am

ustaz .. FASIK nie macam mana? ada yg cakap jadi kafir?

karakking
Sergeant
Sergeant

Posts : 335
Join date : 16/03/2011
Age : 44
Location : Karak (KIC) - KLCC

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Tue Mar 29, 2011 8:36 am

karakking wrote:ustaz .. FASIK nie macam mana? ada yg cakap jadi kafir?
Kalu ustaz lambat jawab,bia aku jwbkan dulu..
soal jawab ni aku petik dari Laman sesawang Dewan Asatidz
ada org taanya tentang Definasi Fasik..
Definisi Fasik Cetak E-mail
Ditulis oleh Dewan Asatidz
------- Tanya ------- Assalamu'alaikum Wr. Wb. 1. Mohon dijelaskan Definisi Fasik, dan ciri-cirinya
2. apakah orang fasik potongan hewannya boleh dimakan, menjadi imam dalam sholat boleh diikuti dan mejadi saksi dalam islam dibenarkan. Terima kasih. Wassalam Burhanudin
--------- Jawab --------- Assalamu'alaikum wr. wb. Dalam kitab "al-Mathla' 'ala abwabil muqni', karangan Syamsuddin Ba'ly, "fasik' didefinisikan : orang yang banyak berbuat maksiat, meninggalkan perintah Allah, keluar dari jalan benar dan agama.
Fasik juga didefiniskan orang yang melakukan dosa besar atau sering melakukan dosa kecil.
Sembelihan orang fasik sah, karena mereka masih termasuk muslim dan tidak ada dalil yang menyatakan tidak sah.
Ini diperkuat dengan sahnya sembelihan orang Yahudi dan Nasrani, orang fasik masih tergolong muslim.
Orang Fasik bila menjadi imam, para ulama berbeda pendapat : ada yang mengatakan makmum kepada mereka harus mengulangi shalat. Namun ada ulama yang berpendapat sah bermakmum kapada fasik, asalkan tidak dalam keadaan mabok dan emmenuhi syarat dan rukun shalat, karena dosa kafasikannya urusan dia dengan Allah.
Ada beberapa ulama yang mengklaim telah terjadi ijma' para ulama bahwa kesaksiannya orang fasik tidak diterima, sesuai dengan ayat 6 al-Hujurat dan kisah berita bohong.
Wassalam Muhammad Niam

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  rburns on Tue Mar 29, 2011 4:33 pm

~»areff peace~» wrote:
ustaz er6 wrote:t kasih yg areff dah tlg jwp...betul lah tu..utk makluman kwn2 saya mmg sibuk sgt sbb sdg tlg satu shbt mempromosi pakej umrah serta ziarah hingga ke juruselam...klu brminat blh hbgi saya...waallahualam

Saya tau ustz sibuk.. sbb tu sy tolong sikit2 mane yg saya mampu..
Ustaz tu memang sibuk... tapi ko tu.. semua tempat ko 'menyibuk'...!!kahkakah...!!
Skrg ni ko nak jadik kamus dgn wikipedia pulak ek..? kahkahkah..!!

_________________

rburns
Sniper
Sniper

Posts : 246
Join date : 21/03/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  zairie537 on Wed Mar 30, 2011 1:11 pm

rburns wrote:
~»areff peace~» wrote:
ustaz er6 wrote:t kasih yg areff dah tlg jwp...betul lah tu..utk makluman kwn2 saya mmg sibuk sgt sbb sdg tlg satu shbt mempromosi pakej umrah serta ziarah hingga ke juruselam...klu brminat blh hbgi saya...waallahualam

Saya tau ustz sibuk.. sbb tu sy tolong sikit2 mane yg saya mampu..
Ustaz tu memang sibuk... tapi ko tu.. semua tempat ko 'menyibuk'...!!kahkakah...!!
Skrg ni ko nak jadik kamus dgn wikipedia pulak ek..? kahkahkah..!!

lol! lol! lol!
mmg baekkk la burn....
lol! lol! lol!

zairie537
Corporal
Corporal

Posts : 205
Join date : 14/03/2011
Age : 36
Location : Puncak Jalil

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Wed Mar 30, 2011 3:42 pm

zairie537 wrote:
rburns wrote:
Ustaz tu memang sibuk... tapi ko tu.. semua tempat ko 'menyibuk'...!!kahkakah...!!
Skrg ni ko nak jadik kamus dgn wikipedia pulak ek..? kahkahkah..!!

lol! lol! lol!
mmg baekkk la burn....
lol! lol! lol!

Batu api tol...
hahaha...
Laughing Laughing Laughing Basketball





_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  ~»areff peace~» on Thu Mar 31, 2011 7:07 am

Ustaz.. saya perlu bantuan dan jawapan yg sesuai
untuk persoalan rakan saya niy..
terima kasih..


mike wrote:Soalan:
Camna nak tahu sesuatu tu bukan bidaah?
Cara nak kenalpasti hadith sahih?

saya tak nak ikut buta tuli je.
orang laju saya laju..
orang lefer saya tergolek doggg~~ Embarassed
bidaah hanya terletak dlm perkara ibadat shj...didlm sesetengah mazhab bidaah hasanah di benarkan..sprt qunut dlm solat subuh.solat tarawih 20rakaat ,mmbaca yassin dimalam jumaat dll.bidah bermksd sesuatu perkara yg tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah..nak kupas bab bidaah pnjg n bnyk2 cbg2nya dan agak sensitif...demi nak jaga kesensitifan tersbt adalah lbh baik mike jmp saya @ ust ganu...(jwapan dari ustaz er6)allahuaalam
Cool Cool

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  mike on Thu Mar 31, 2011 9:06 pm

tengkiu arep bum post aku.
harap ustaz sbagai mod pon boleh galakkan ahli2 yg post artikel berbentuk keislaman dpt berikan sumbernya.
kang ter-post injil tafsir melayu susah jugak Shocked
sbab kalo nak bercakap tentang agama, rata2 menyeru ke arah kebaikan..
x pernah saya tau lagi agama yg suruh buat jahat.

mike
Sniper
Sniper

Posts : 199
Join date : 16/03/2011

http://www.facebook.com/utsmk

Back to top Go down

Re: Pertanyaan tentang hukum hakam...

Post  Sponsored content Today at 1:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum