Solat Jamak & Qasar

View previous topic View next topic Go down

Solat Jamak & Qasar

Post  adly80 on Tue Mar 29, 2011 11:27 am

Sebagai hamba Allah yg masih lemah dlm ilmu agama ni, saya ada soklan berkenaan dgn solat Jamak & Qasar ni..Berapakah bilangan hari yg boleh kita Jamak & Qasarkan solat klau kita merantau ke sesetengah tempat..?? Katakan la kita balik kampung selama 3 hari, boleh kah kita jamak solat sepanjang 3 hari tu..?? Rolling Eyes Rolling Eyes

TQ

_________________
I hate chicken strips.. No No

H/P: 0192020907
BBPIN: 22E98216

adly80
Sergeant
Sergeant

Posts : 315
Join date : 10/03/2011
Age : 36
Location : Gombak

http://pielangbikers.forumms.net

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ~»areff peace~» on Wed Mar 30, 2011 3:44 pm

adly80 wrote:Terima kasih ustaz.. cheers


_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  flamiyoes on Thu Mar 31, 2011 9:38 pm

ustaz er6 wrote:ada berbagai pndt disini..ada ulama mengatakan selagi kita dlm musafir x kira brp hari..dan ada yg mngatakan 3hari 3mlm...dua2 pndt ada hujahnya...so terpulang pd kita...bg saya selagi musafir selagi tu saya jama tetapi jika pjalanan saya kurang risiko saya solat biasa shj....allahuaalam.

yup.. ada byk pendapat dan sy sokong part yg kurang risiko tu.. dan kena ingat konsep Jama' dan Qasar ni adalah utk memudahkan kita semasa bermusafir.. supaya kita tidak melekakan solat...

flamiyoes
Private First Class
Private First Class

Posts : 83
Join date : 22/03/2011

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ~»areff peace~» on Tue Apr 05, 2011 1:29 pm

flamiyoes wrote:
ustaz er6 wrote:ada berbagai pndt disini..ada ulama mengatakan selagi kita dlm musafir x kira brp hari..dan ada yg mngatakan 3hari 3mlm...dua2 pndt ada hujahnya...so terpulang pd kita...bg saya selagi musafir selagi tu saya jama tetapi jika pjalanan saya kurang risiko saya solat biasa shj....allahuaalam.

yup.. ada byk pendapat dan sy sokong part yg kurang risiko tu.. dan kena ingat konsep Jama' dan Qasar ni adalah utk memudahkan kita semasa bermusafir.. supaya kita tidak melekakan solat...

Bagusnye cekgu ni ya..
hehe..

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  mangj on Fri Apr 08, 2011 4:22 pm

~»areff peace~» wrote:
flamiyoes wrote:
ustaz er6 wrote:ada berbagai pndt disini..ada ulama mengatakan selagi kita dlm musafir x kira brp hari..dan ada yg mngatakan 3hari 3mlm...dua2 pndt ada hujahnya...so terpulang pd kita...bg saya selagi musafir selagi tu saya jama tetapi jika pjalanan saya kurang risiko saya solat biasa shj....allahuaalam.

yup.. ada byk pendapat dan sy sokong part yg kurang risiko tu.. dan kena ingat konsep Jama' dan Qasar ni adalah utk memudahkan kita semasa bermusafir.. supaya kita tidak melekakan solat...

Bagusnye cekgu ni ya..
hehe..

Ustaz.. boleh jelaskan sikit perjalanan yang berisiko..? Kalu perjalanan biasa kita zmn skrg, naik keta dgn aman + aircond lg, surau/masjid pon banyak di mana2 , g ride pon skjp da sampai, berbanding d zaman Rasulullah dulu..... pohon ustaz bantu... TK

mangj
Specialist
Specialist

Posts : 117
Join date : 15/03/2011

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ~»areff peace~» on Fri Apr 08, 2011 4:38 pm

~»areff peace~» wrote:
adly80 wrote:Terima kasih ustaz.. cheers


Nape padam post ustaz ek..?

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ustaz er6 on Fri Apr 08, 2011 9:17 pm

mangj wrote:
~»areff peace~» wrote:
flamiyoes wrote:
ustaz er6 wrote:ada berbagai pndt disini..ada ulama mengatakan selagi kita dlm musafir x kira brp hari..dan ada yg mngatakan 3hari 3mlm...dua2 pndt ada hujahnya...so terpulang pd kita...bg saya selagi musafir selagi tu saya jama tetapi jika pjalanan saya kurang risiko saya solat biasa shj....allahuaalam.

yup.. ada byk pendapat dan sy sokong part yg kurang risiko tu.. dan kena ingat konsep Jama' dan Qasar ni adalah utk memudahkan kita semasa bermusafir.. supaya kita tidak melekakan solat...

Bagusnye cekgu ni ya..
hehe..

Ustaz.. boleh jelaskan sikit perjalanan yang berisiko..? Kalu perjalanan biasa kita zmn skrg, naik keta dgn aman + aircond lg, surau/masjid pon banyak di mana2 , g ride pon skjp da sampai, berbanding d zaman Rasulullah dulu..... pohon ustaz bantu... TK
sbb tu dlm hukum solat jamak qasar hukumnya harus sbgai keringanan kpd kita...sekiranya kita lbh selesa utk solat tamam(biasa) silakan...bahkan itu hak hambanya..wallahualam

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

perkenalan

Post  lobai423 on Mon Apr 11, 2011 8:06 am

Salam ustazer6,
sy nama sebenar nazri ahmad @ Boy (akitmotor)nama dh tukar skrg lobai423.Baru berjinak dgn dunia permotoran,harap saudara dpt memberi tunjuk ajak dlm selok-belok semua perkara dunia dan akhirat,

lobai423
Private
Private

Posts : 13
Join date : 11/04/2011

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ustaz er6 on Mon Apr 11, 2011 11:51 am

lobai423 wrote:Salam ustazer6,
sy nama sebenar nazri ahmad @ Boy (akitmotor)nama dh tukar skrg lobai423.Baru berjinak dgn dunia permotoran,harap saudara dpt memberi tunjuk ajak dlm selok-belok semua perkara dunia dan akhirat,
insyaallah syeikh...nak bljr mengaji pun boleh ..nak bljr cara ride yg santaiiii pun bolehh..ahlan wa sahlan... Cool Cool

ustaz er6
Army Corps of Religion
Army Corps of Religion

Posts : 102
Join date : 13/03/2011
Age : 45
Location : kuala lumpur

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  awanbadai on Mon Apr 11, 2011 2:06 pm

hehehe akhirat dapat...dunia pun dapat....hehehe baru ustaz ni cheers cheers cheers

awanbadai
Private First Class
Private First Class

Posts : 91
Join date : 17/03/2011
Age : 32
Location : Banting/Putrajaya/Kl

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ~»areff peace~» on Tue Apr 12, 2011 10:29 am

ustaz er6 wrote:
lobai423 wrote:Salam ustazer6,
sy nama sebenar nazri ahmad @ Boy (akitmotor)nama dh tukar skrg lobai423.Baru berjinak dgn dunia permotoran,harap saudara dpt memberi tunjuk ajak dlm selok-belok semua perkara dunia dan akhirat,
insyaallah syeikh...nak bljr mengaji pun boleh ..nak bljr cara ride yg santaiiii pun bolehh..ahlan wa sahlan... Cool Cool

Tapi ngan ustaz niy.. kelas melefer pon ada..
hihi..
peace..


_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  Mat Jung on Wed Apr 13, 2011 10:31 pm

ustaz er6 wrote:
lobai423 wrote:Salam ustazer6,
sy nama sebenar nazri ahmad @ Boy (akitmotor)nama dh tukar skrg lobai423.Baru berjinak dgn dunia permotoran,harap saudara dpt memberi tunjuk ajak dlm selok-belok semua perkara dunia dan akhirat,
insyaallah syeikh...nak bljr mengaji pun boleh ..nak bljr cara ride yg santaiiii pun bolehh..ahlan wa sahlan... Cool Cool

minta maaf yea.. saya tak berapa yakin @ percaya terhadap ustaz nie, almaklumlah uztaz nie selalu bawa kejalan yang tidak 'lurus'.

Mat Jung
Private
Private

Posts : 8
Join date : 09/04/2011

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ~»areff peace~» on Thu Apr 14, 2011 11:14 am

Mat Jung wrote:
ustaz er6 wrote:
lobai423 wrote:Salam ustazer6,
sy nama sebenar nazri ahmad @ Boy (akitmotor)nama dh tukar skrg lobai423.Baru berjinak dgn dunia permotoran,harap saudara dpt memberi tunjuk ajak dlm selok-belok semua perkara dunia dan akhirat,
insyaallah syeikh...nak bljr mengaji pun boleh ..nak bljr cara ride yg santaiiii pun bolehh..ahlan wa sahlan... Cool Cool

minta maaf yea.. saya tak berapa yakin @ percaya terhadap ustaz nie, almaklumlah uztaz nie selalu bawa kejalan yang tidak 'lurus'.

Memanglah tak lurus..
sebab tu kite kena belajr koner baring..
iya ah... belajar melefer.. mcm niy...




Last edited by ~»areff peace~» on Thu Apr 14, 2011 11:20 am; edited 1 time in total

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  ~»areff peace~» on Thu Apr 14, 2011 11:19 am

ustaz er6 wrote:sama2 poknik..dah tugas dan amanah maka kena jawap..dan yg bertanya hrp sabar sbb kadang2 saya terlalu sibuk 2 3 menjak nii...kdg2 ada hukum yg saya nak jawap tp kena rujuk lg pd yg lbh ariff sbb takut salah bg hukum saya yg akan dipersoalkan oleh RABUL JALIL nnti...SABDA NABI SAW...iza sakat alimu wal jahil bil jahil famata yatabyanal hakk...(pabila org alim membisu terhadap kebenaran dan org yg jahil dgn kejahilannya maka bila kah kebenaran itu akan tertegak)..waalluaalam Cool Cool

_________________
~»Sebaik-baik manusia adalah tidak menyusahkan orang lain~»
~»Hendak berlayar ke Pulau Betong,Sambil mencuba labuhkan pukat.
Bulat air kerana pembetong,Bulat manusia kerana muafakat~»
~»Anak rusa masuk ke taman,Puas sudah orang memburu.
Kalau muda jadikan TEMAN,Yang tua jadikan GURU~»

~»areff peace~»
Sniper
Sniper

Posts : 1088
Join date : 16/03/2011
Location : TJG.KRG-DSR.UTAMA-DSR.DAMAI ~»019-3158384~»

Back to top Go down

Re: Solat Jamak & Qasar

Post  Sponsored content Today at 1:20 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum